Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan

Kirjoittajan kuva
Written By admin

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksi vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo verkkokaupan romahduksesta 40 prosentilla, syynä ennen muuta korkeat korot ja alentunut ostovoima. Ostovoiman elpyminen lupaa käännettä parempaan.

Huimat vaihtelut verkkokaupan kehityksessä jatkuvat. Kielteinen talouskehitys korkeine korkoineen on syönyt pois koronapandemian ja Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan aiheuttamat kasvupiikit. 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva Verkkokauppaindeksi kertoo nyt ainutlaatuisesta 39 prosentin pudotuksesta yleensä nousujohteisessa verkkokaupassa.

”Kyllä tässä todella historiallisesta pudotuksesta puhutaan. Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava, mikä kertoo karua kieltä ostovoiman heikosta jamasta. Kyllä vuosi sitten hyvin tiesimme, että silloista ennätystulosta siivitti varautuminen Venäjän hyökkäyssodan takia, mutta on tämä romahdus silti häkellyttävä. Korkeat korot ja inflaatio ovat syöneet ihmisten ostovoiman ja ostohalut”, tiivistää indeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski

Vilkas Group on Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja, joka on rakentanut ainutlaatuisen järjestelmän verkkokauppojen myynnin reaaliaikaiseen seurantaan.

Käänne jo joulua kohti?

Vaikka vuoden kolmas kvartaali oli paha, voi juuri alkanut neljäs tuoda muutoksen. Reaalinen ostovoima on jo kääntynyt lievään kasvuun ja talous laajemminkin lupailee nousua.

”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea. Verkkokaupan tilausmäärien jyrkkä pudotus on laantunut nyt vain 5 prosenttiin eli murto-osaan euromääräisestä pudotuksesta. Ostamisen aktiivisuus putosi siis paljon vähemmän kuin käytetyn rahan määrä”, analysoi Korkiakoski Verkkokauppaindeksin tarjoamaa dataa.

Korkiakoski ennakoi, että tiukassakin tilanteessa joulukauppaan satsataan yllättävänkin paljon.

”Jouluun on nytkin säästelty ehkä suhteessa enemmän ostovoimaa, niin hyvinkin seuraavaksi voi olla vuorossa tästä pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua”, arvioi Korkiakoski.

Vahvoja syitä odottaa verkkokaupan elpymistä löytyy muutenkin runsaasti.

”Kyllä verkkokaupan suunta on vääjäämättä ylös. Verkkokauppa on kivijalkaa vaivattomampaa ja tehokkaampaa sekä kauppiaalle että asiakkaalle. Asiakas voi etsiä itselleen verkkokaupasta edullisimmat hankinnat nopeasti ja helposti. Kun tähän lisätään, että myös varttuneempi väestö osaa yhä paremmin verkko-ostoksia tehdä ja tekoäly tulee nostamaan verkkokaupan uudelle tasolle, niin verkkokaupan suhteellinen osuus kyllä varmuudella kasvaa”, analysoi Korkiakoski kaupan kehityksen suurta kuvaa.

”Itse asiassa väitän, että verkkokaupan uusi kasvu tulee olemaan yllättävänkin nopeaa ja suurta. Tekoälyn luoma tuottavuusloikka tulee olemaan huima”, lisää Korkiakoski.

Jätä kommentti